Harapan 2011

Friday, December 31, 2010 Liyana Hanim 2 Comments

Marilah kita berblog dalam bahasa ibunda sekali lagi..lagipun bukan selalu saya blog dalam bahasa melayu kat sini.hehe.Okay,saya bukan salah seorg yang suka buat list2 new year resolution sebab takut nanti tak dapat nak tunaikan,sendiri pulak malu kan?haha.
Jadi saya nak buat satu list harapan saya untuk 2011.

Yelah,lagi beberapa jam kan nak tahun baru?Harapan lah sebab kita boleh berharap dan berdoa kearah kebaikan tapi bukan kita yang menentukan(tapi tak bermaksud kita tak patut berusaha okay—macam perumpamaan dalam BI—‘God help those who help themselves’.

Sebelum saya lebih banyak membebel,mari lihat apakah harapan saya untuk tahun 2011.

1.Murah rezeki bagi family saya.

Hidup family saya bukanlah senang sangat macam family orang lain.Gaji ayah pun cukup2 je untuk keperluan sekeluarga--saya sekarang guna duit sendiri jadi tidak termasuk dalam kategori itu..ahahah—okay tapi ayah byr la bil air/elektrik/streamyx yang saya guna di rumah ni..hehe.

Jadi saya harap semoga ayah & mama murah rezeki,boleh pergi bercuti sebab kesian mereka dah bertahun kot xpergi ke mana2 yang santai dan paling penting,murah rezeki untuk mengerjakan haji.

Kadang2 kesian tengok ayah kerja macam orang gila,keluar rumah hari2 pukul 6.10,balik pukul 8.30 malam tapi gaji dia setiap bulan tak pernah pakai untuk diri sendiri.Semua ayah bagi pada mama untuk langsaikan bil2 macam bil sewa rumah(ada 2 rumah sebab satu kat seremban,yang kami pernah tinggal 6 tahun dulu,masih belum dijual),sewa kereta,elektrik,kredit kad & macam2 lagilah.

Jadi saya tahulah bahawa ayah memang tak pakai duit untuk diri sendiri.Mama lagilah jarang memanjakan diri.Kadang2 terpikir bilalah saya boleh kaya supaya boleh menyenangkan hidup mama & ayah.Insyallah manalah tahu satu hari nanti kan?

2.Perangai lebih matang

Saya akui diri saya memang kurang matang.Saya seorang yang cepat naik angin,macam budak2,kadang2 emo,kadang2 terlebih gila2,banyak bercakap,kurang sabar, dan macam2 lagilah.Sebab tu kot saya harap pengalaman bekerja dan jarang dapat berkumpul dengan kawan2 rapat=harus bergantung pada diri sendiri sebab mereka semua pon sibuk dengan kerja masing2 akan lebih mematangkan saya.

Ya lah,dulu masa universiti asyik bergembira je,sekarang kenalah serious2 pulakkan dan memangla kadang2 susah nak telan sebab banyak kekangan seperti tak boleh dah sesuka hati nak pergi mana2 atau tak boleh dah nak ponteng2 kelas sebab sekarang kerja so if ponteng memang you say bye2 la kan.ahaha.

Saya juga berharap dipertemukan dengan jejaka(cehwah) yang dapat mematangkan saya tapi takdelah sampai buat kita rasa diperkotakkatikkan(betul ke eja ni?hentam saja!) dan dalam masa yang sama tidak akan mempersia2kan saya(ehem,sori kepada yang terasa).

Sebab kadang2 kita hanya mahu dihargai dan walaupun nampak macam ganas dari luaran,kadang2 saya memang seorang yang sensitif(perempuan kot). Aduh,sudah2 la buk--nasihat untuk diri sendiri,tutup buku lama,buka buku baru—eh2 ada ke buku baru masalahnya?-___-

3.Kesihatan/pemakanan yang lebih baik

Oleh kerana jadual harian dipenuhi dengan kerja2,jadi waktu lapang dilapangkan untuk tidur2 atau masak2/bake2 atau mengdraft research masters(kunun),saya akuilah bahawa saya semakin hari semakin kurang memberi perhatian kepada kesihatan dan pemakanan.

Asal lapar,apa2 pun makan.Mana boleh macam tu..Macam manalah berat badan asyik tak naik,turun,naik,turun macam yoyo?

Harap2 bila ada rezeki lebih nanti nak beli basikal exercise tuh..haa mesti korg mula2 ingat saya nak beli basikal fixie ke mountainbike ke—jangan nak berangan sebab saya tak reti naik beskal tuh!ahaha.

Oh,juga nak belajar lah berenang!Nak daftar kat uitm.hehe.Yelah sampai bila la tak reti2 berenang kan?

4.Kurangkan bercakap merapu

Ni penting sebab saya ada seorang kawan ni yang memang agak alim.Dia seorang lelaki yang selalu suka memberi nasihat kepada saya walaupun kadang2 penat jugak mendengarnya(ahaha,jahat) tapi takpelah sebab jarang2 pon kami berbual.

Hari itu sewaktu berfb2 chat,dia adalah memotivasikan diri saya ni sebab dia tgk saya asyik down sejak bekerja.Dan nasihat dia memangla boleh guna pakai dan lebih berunsur ibadah..sebab sape2 yang kawan dgn dia kat fb,if tgk profile dia pon semua pasal islam sahaja.Kiranya dia ni memang dalam kategori ‘walk the talk’/cakap serupa bikin.

Jadi dia cakap pada saya,jika kita betul2 bersyukur dengan kehidupan ini seharusnya kita tak patut selalu sangat mengeluh atau down macam saya waktu itu.Sebab itu bermakna ada yang tidak lengkap dalam diri saya sendiri.

Jadi saya pun lebih mendekatkan diri pada-Nya dan salah satu cadangan dari kawan saya tentang sesuatu yang mudah tapi adalah ibadah juga ialah,kurangkan bercakap yang merapu,atau senang cerita,kurangkan bercakap.

Sebab para ulama selalu bercakap bila perlu sahaja.Saya akuilah saya memang banyak cakap.Tapi sekarang cubalah untuk kurangkan sikit2 sebab memang tak elok pon.hehe.

5.Kurang boros

Haa,saya akui saya seorang yang boros.Tiap2 bulan dapat gaji,beberapa ratus diperuntukkan untuk sopink.ahaha.Tak baguslah kan sebab kita kena menabung untuk masa depan.
Tapi kadang2 susah sebab dah nama pon seorang yang impulsif jadi bila ada kasut/beg/baju yang menarik perhatian je mesti kena beli.Mesti!

Jadi kena belajar bagaimana untuk tidak membeli benda2 yang tidak berapa penting tapi cantik.ahaha.

Sebenarnya banyak lagi nak blog tapi dah lupalah.Jadi inilah diantara harapan saya untuk 2011.:)Apa harapan anda pula?

2 comments:

betul...
perkataan memperkotakkatikkan...hehe...shuke perkataan itu juga...

Semoga semua harapan anda termakbul.. ^__^

Liyana Hanim said...

betul yer??hehe terima kasih!
panjang nak mengejanyer..ahaha
semoga harapan anda termakbul juga!:)