Tak suka

Sunday, May 01, 2011 Liyana Hanim 5 Comments

*Entri ini mungkin akan mengguris perasaan org2 yang suka makanan yg saya tak suka,dengan tidak sengaja..Mintak maaf awal2 tau tapi ni pasal diri saya bukan anda..:)

Hari tu borak dgn kesygn & mcm biasa,mcm2 topik kuar.Tiba2 ceciter la yg saya suka makan nenas sejak akhir2 ni sbb a few weeks ago kawan ayah kasi dlm 12 biji nenas besau2 & manis dari ladang dia pastuh saya terus addicted!

Dia xsuka makan nenas sbb nanti sakit lidah..saya dlu pon macam tuh jugak tapi bila potong sendri,takdelah kene ‘tajam’ nenas tuh.Okay,pastuh ckp psl nenas,syg ckp dia suka mkn pajeri nenas..Trus saya mcm ‘eww you boleh geng dgn mama i’!Pastuh dia plak ckp ‘mama you bley geng dgn ayah i!’hahaha.

Saya ckp kat dia saya xsuka pajeri nenas..sbb pelik la nenas dalam kari!Xskeee..Nenek belah mama yang saya rapat org Kedah,sbb tu la mama suka pajeri & saya pon tahulah sikit2 masakan org Kedah.Saya boleh masak mee rebus & laksa kedah/penang okay!Sbb belajar dari nenek mcm2 masakan Melayu..Jgn ingat saya ni tahu bake/masak masakan western je..hehe

Tapi saya memang tak suka kari/gulai!TAK SUKA!Nenek masak gulai ikan hari2 sbb arwah atuk,Sheikh Haji Jamaluddin Al-Radzi(arab+melayu sbb tu nama gitu) asal dr Batu Gajah,Perak & suka makan gulai(famili saya panggil kari, 'gulai').

Saya makan kari if dengan roti jala,or lempeng or mee kari yang makcik saya yang saya panggil Umi(sbb family kteorg rapat dr sy kecik) masak ataupun kari ayam dgn nasi carrot(speciality nenek sy).If not,jangan harap la bai!

Lepas psl ckp dgn boypren psl pajeri tuh tercetus la idea nak blog psl makanan2 yang saya tak suka.Ye lah,sebab kat Fesbuk saya ada beberapa folder penuh dgn gamba makanan yg saya mkn, sampai ramai org komen ckp mcm "banyaknyer kau makan", "mcm2nyer kau mkn"..ahaha.

Padahal,ada je makanan2 yang orang lain suka tapi saya memang tak sentuh langsung..Jadi mariiii lihat list makanan2 yang saya tak suka!:))

1.Ayam Drumstick

Tak suka bahagian ayam ni,tak suka bentuk dia & rasa dia.Tapi adik bongsu saya,Raffiq cukup suka bahagian ayam ni.haha.If pi KFC/MCD pon saya akan ckp awal2 nak kepak & rib(rusuk ek?) je.Jangan haraplah saya nk makan ayam ni,unless tgh btul2 kebulur.:P

2.Sambal belacan

Alergik pada belacan sbb tu xmkn & xsuka rasa dia jugak sbb pernah terasa(mcm dlm kuah asam/kuah rojak).Tapi durian,petai,ulam2 –jantung pisang,daun selom,nangka muda--semua saya makan!

3.Pedal/limpa/hati/paru/perut

Saya memang tak suka makan organ2 ni semua.Masak la jadi apa2 pon,still tak nak. Nenek sgt paham hal ini & walaupun dia dlu bila sihat terkenal dgn hati masak sambal dlm family kteorg,dia akan masak daging untuk saya & mama sbb kami berdua xmkn organ2 dalaman.:P

4.Kari/gulai

Sudah diterangkan di atas.Jadi harap maklum..:P

5.Kicap

Tak suka kicap dalam nasi atau kicap atas telur mata.Tapi kalau ayam masak kicap yang nenek masak or mama,saya makan itupun kalau takde benda lain.Atau kuah kicap nasi ayam restoran Azira,saya suka.hehe.

6.Jeruk/serbuk asam

Saya memang tak suka bau jeruk.Pickles dlm burger/sandwich saya suka atau jeruk mangga yang saya atau makcik buat sendri—belajar dari nenek.Yang kedai punya banyak bahan pengawet jadi bau dia mcm...xtahu nk ckp ape!Lain sgt if buat sendiri..serious!Dan saya jugak suka jeruk buah salak beli kat alor setar.:)

Serbuk asam pulak saya mmg xsuka & if beli jambu/buah potong mesti ckp—xnak serbuk asam,NO!haha.

So,inilah sebahagian daripada makanan yg saya tak suka..selera semua org kan berbeza2?:)




5 comments:

safurara said...

me too.i pon same.tak makan pajeri nenas.mcm pelik kan mkn nasi,nenas & kari ngn nasi.pelik2.acar buah pon saye tak makn.

Liyana Hanim said...

my mum suka acar buah & dia bley mkn dgn nasi mcm tuh jer..bila i tgk i mcm...eeee camne laa dia bley??tgk ade ceri la amende la mcm pelik giler..haha

i acar timun bley laa..:)

hey,

OMG! I hate drumstick too! And I thout I'm a weirdo! haha... LOL XD

p/s: I always make a special order of ribs everytime I ordered chicken... ;)

Liyana Hanim said...

yeay gang!haha..ur def nt d only weird one rayyan!yes samalah..i will only eat kepak or ribs..so i'll giv em a heads up when i order..:p

Salam kenal....selera boleh saja berbeda...kalau semua orang seleranya sama ...malah bikin pusing....