Pinjam Meminjam

Wednesday, August 26, 2009 Liyana Hanim 5 Comments

*Entri ini hanya melepaskan geram & mungkin jugak geram dengar kisah kwnku,Yaya...maaf pada yang terluka..

Topik hari ini adalah inspirasi dari perbualan aku dengan Yaya tadi.Pinjam meminjam...Hurm..Aku takde masalah dengan kawan2 yang pinjam barang2 aku,kereta pun.Tapi,bila kita meminjam barang2 orang mestilah ada garis panduan yang tak tertulis yang harus dipatuhi.Kira macam,paham2 sendiri jer la kan?


Pinjam Baju


Bila kita pinjam baju orang,jaga lah dengan elok.Jangan pinjam pastuh pulangkan dengan kesan2 peluh,tertumpah makanan & sebagainya..basuhlah!Dah orang dengan baik hati pinjamkan,kita kenalah pulangkan dengan elok.


Lagi satu,jika kotoran dipakaian tak boleh hilang,gantikan la dengan yang pakaian yang serupa atau bayar la balik.Janganlah pulangkan dengan kotoran yang tak boleh hilang tuh masih dipakaian & blah begitu sahaja.Dahlah pinjam berbulan2..ish2...Ya,itu pernah berlaku pada aku.Yang sedihnya,orang itu mungkin tak tahu,pakaian itu antara yang aku suka pakai & tak terganti hingga ke hari ini.T_T


Pinjam Dvd


Hah ini memang la selalu berlaku.Tapi tak kisah sebab kawan2 aku memang menjaga dvd aku dengan baik.Tapi ini pengalaman salah seorang kawan aku.Dia pinjamkan dvd/vcd original dalam beberapa buah kepada rakan dia.Dah nak masuk TIGA tahun tapi si polan tu masih tak pulang2kan.Walaupun kawan aku ni,tunggu dia di satu tempat sebab dia kata nak bagi balik,alih2,tak muncul.Nasib la kawan aku ni baik,dia dah malas dah nak mintak kat orang tu.Tapi aku ada satu je la kebengangan pasal dvd2 nih...


Kitakan golongan yang suka mendownload2 video,series & lagu.Nak download satu2 series mengambil masa berhari2,kadang2 berminggu2.Sakit tak hati bila series yang kita suka,yang kita tunggu dengan sabar untuk download,pastuh kita burn dalam dvd untuk simpanan,kawan kita yang pinjam,senang2 je hilangkan selepas dekat nak dua tahun pinjam & tak ganti2..Mungkin dia ingat itu remeh tapi semua orang lain2.Remeh bagi kau mungkin tak remeh bagi yang lain.


Pinjam Kereta


Ini sangat nyata la kan.Pinjam kereta orang jangan langgar kereta lain pulak.Tapi jika benda nak jadi tak boleh nak buat apa la kan?Accidents happen.Tapi jika pinjam kereta kawan yang kita tahu menggunakan minyak yang banyak,pandai2lah isikan minyak.Takkan itu pun nak bagitahu kot?Ada duit untuk benda2 riadah yang lain, takkan berapa ringgit untuk minyak pun tak boleh bayar?


Pinjam Duit


Hah,ni memang isu sensitif.Sebab semua orang pernah buat kan?Tapi aku macam bengkek la bila orang yang pinjam duit tuh,kata takde duit nak bayar langsung,tapi boleh je berseronok ke sana sini,memandu kereta jauh2,pergi balik...hah???Siapa nak jawab tuh?Kot ya pun,bayar sikit2 pun takpe dari senyap jer berminggu2.Sebab dulu orang pernah buat kat diri,dia marah tapi alih2,dia pun buat begitu.Lumrah hidupkan?Tapi untuk menjaga sebuah persahabatan,paham2 jer lah.

5 comments:

Yaya N said...

tau xpe..kwn pon kwn la..tapi rete org kena la ingat..

actually aq paling benci org yg dah pinjam barang org x tau pulangkan nie..cube letak diri sendiri di tempat org tuh..contohnye, duit..org yg bagi pinjam tuh ade mase sesak jugak..die dah bagi pinjam dah kire bertuah la..kena la pikir rational sikit..ade akal ALLAH bagi gune la..

lagi satu barang yg kite pinjam tu maybe barang kesayangan org tuh atau yg die beli nagan duit die sendiri..so contohnye la..kalo org yg meminjam tuh menghadapi situasi yg same..bengang x korang kalo org wat camtuh?

so seharusnye, kite ade rase malu, kalo pinjam barang..pandai a pulangkan..lagi 1 pasal duit org pinjam lame2 x pulangkan..kalo setakat 1 ke 2minggu xpe jugak..kalo dah minggu2
org yg meminjam tuh leh marah jgk kalo org lain wat camtuh kat dieorg kan??

ps:malu itu perlu..kite bukannye haiwan..haiwan pon tau malu la~

Liyana Hanim said...

yaya...fuuuuuh...sabor gayah!hahaha..eh name ko bukan gayah..keh2..tu la...bende2 mcm ni lame2 boleh buat org mrh kn??
dh org yg pinjam tuh buat dek jer lame2..sape yg xmrh??common sense kot!!! adoissss..

Liyana Hanim said...

yaya,aku tau ape patot ko wat....
sarung kain putih,makeup tebal2 bedak putih & lipstick merah...rambut pjg mengurai biar serabai pastuh ko gi kat org tuh & cakap..."Pulangka..pulangkan!!!!!!!"

gelak sambil terguling2

Yaya N said...

ceh!!!

meh a wat same2..pastuh kite jumpe antoo yg sebenarnye n wat beauty contest sape lagi cantik..hahahaha!

ade baran??

Ummu Nuha said...

mesti la antoo yg menang..hehe ni kan kategori diorg..nape nak try compete?jeles ke dgn diorg??ingat serupa mereka? hehe :P

sabar cek yaya n cek yana.. kalau aku ada pinjam brg korg n lupe nk pulangkn,tlg ingatkan aku sekarang.SEKARANG.

oke, korg senyap je.aku anggap da halal, oke?thanx! :P